Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet B.V. Bron: http://www.anababa.nl

Je hebt last van chronisch slaapgebrek

Het begint eigenlijk al in de eerste nacht nadat je kind geboren is, en daarna komt het nooit meer goed: een chronisch gebrek aan slaap. Hoe je eraan komt, is overduidelijk. Maar hoe kom je er vanaf? Of moet je het gewoon maar accepteren?

Slaapgebrek begint meteen

De eerste nachten nadat je kind geboren is, slaap je weinig. Daar zijn de meeste ouders wel op voorbereid. Eerst verwacht je nog dat dat na een week of na een paar weken over is. Maar dan komt de eerste harde werkelijkheid al om de hoek kijken: je blijft ’s nachts wakker worden. Hoe oud je kind ook is. Is het geen nachtvoeding waar je kind om vraagt, dan is het wel omdat hij ziek is, bang is in het donker, moet plassen, een nare droom heeft of liever bij jullie in bed slaapt. Weinig slapen is een van de tegenvallers van kinderen krijgen.

Uitslapen is er niet meer bij

Tegelijk wordt uitslapen ook iets uit een ver verleden. Want hoe slecht je kind ’s nachts ook heeft geslapen: hij is ’s ochtends altijd onprettig vroeg wakker. Wat je ook probeert, slapen doet hij echt niet meer. Hij wil spelen! Of je nou wilt of niet: jij moet hem vermaken. Dus daar zit je dan met je onuitgeslapen hoofd aan de Duplo. En de krant is nog niet eens gebracht.

Je slaapgebrek wordt chronisch

De combinatie van gebroken nachten en niet uit kunnen slapen is funest. Zeker als je daarnaast nog een baan hebt. Daar moet je aanwezig en alert zijn. Een middagdutje zit er dus ook niet in. Langzaam bouw je een chronisch slaapgebrek op. In het begin voel je je misschien een beetje als dr. Jekyll en mr. Hyde: ’s nachts voel je je niet veel beter dan een zombie, terwijl je overdag de schijn probeert op te houden dat het allemaal best meevalt.

Liever slapen dan seks

Het is helemaal niet raar als je soms liever slaapt dan dat je seks hebt. Iedere minuut die je kunt slapen, wil je ten volle benutten. De noodzaak van slapen wordt ineens groter dan de lol van seks. Ai. Dat had je nou nooit van jezelf gedacht.

Wat kun je doen?

Misschien is jouw gebrek aan nachtrust niet zo schrijnend als we hierboven beschrijven. Maar wie weet heb je toch wat aan de volgende tips.

Leg je erbij neer

In feite heb je geen andere keus dan je erbij neerleggen dat je minder slaapt dan je zou willen. Op een gegeven moment went je lichaam eraan. Het heeft weinig zin om je te verzetten tegen een situatie waar je toch niks aan kunt veranderen. Het is beter om de kleine momenten te koesteren waarop het je wel lukt om eens een uurtje langer te slapen.

Slaap in het weekend om de beurt uit

Als je het slim aanpakt, kun je in het weekend best wat extra uurtjes slaap pakken. Spreek af dat je partner op zaterdag, en jij op zondag mag uitslapen. De een kan zich dan nog een keertje lekker omdraaien terwijl de ander de kindertaak op zich neemt.

Laat je kinderen zelf tv kijken

Worden je kinderen al wat ouder? Dan kun je ze ’s ochtends voor de televisie zetten. Loop even mee naar beneden, laat ze de tv aanzetten en zet iets te eten of te drinken voor ze klaar. Reken maar dat ze je dan nog een uurtje of twee met rust laten.

Ga uit logeren

Een nachtje zonder je kind doet wonderen. Daarvoor heb je twee mogelijkheden: óf je kind gaat uit logeren, óf je gaat zelf uit logeren. Boek regelmatig een weekendje weg voor jullie twee. Dat is ook nog eens goed voor je relatie. Of laat je kinderen af en toe logeren bij opa en oma.

Ga sporten als je je niet fit voelt

Heb je het gevoel dat je je door de dag moet slepen? En dat alle energie uit je lichaam is verdwenen? Ga dan sporten. Het klinkt paradoxaal, want waarom zou je je lichaam nog meer belasten? Maar als je je lichaam gericht uitput met een uurtje sport, voel je je daarna een stuk beter.

Actie: Lees ook onze andere slaaptips in het artikel Slapen is goed voor je.

Auteur: MP. Publicatiedatum: 2009-heden. © Copyright Applinet B.V. KvK 33304053.