Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet B.V. Bron: http://www.anababa.nl

Weeën opvangen in de ontsluitingsfase

Weeën doen pijn. Maar hoe ga je daarmee om als je nog niet mee mag persen?

Trek je terug in jezelf

Tijdens de ontsluitingsfase is belangrijk dat je je helemaal in jezelf kunt keren. Want dan maak je veel van het hormoon oxytocine aan. Oxytocine zorgt voor krachtige weeën en een goede ontsluiting.

Laat je weeën niet verstoren

Je weeën kunnen verstoord worden door:

  • kou: zorg dus voor sokken, een trui, een dekbed, kruik of warme douche;
  • een onrustige omgeving: stuur iedereen het huis of de kamer uit, of ga onder de douche of naar het toilet;
  • een volle blaas: ga dus regelmatig plassen;
  • adrenaline: als je bang bent, maakt je lichaam adrenaline aan. En dat belemmert de aanmaak en de werking van oxytocine. Probeer de angst voor de bevalling dus los te laten.

Ontsluit zo veel mogelijk thuis

Probeer zo lang mogelijk thuis te blijven voor de ontsluitingsfase, ook al ga je naar het ziekenhuis om te bevallen. Want thuis:

  • kun je het beste ontspannen;
  • kun je gemakkelijker jezelf zijn en alle remmen loslaten als dat nodig is;
  • weet je waar alles staat en ligt,
  • heb je alles bij de hand waar je maar behoefte aan zou kunnen hebben.

In het ziekenhuis lig je in een vreemde omgeving, waar geregeld vreemde gezichten je kamer binnen komen lopen. Dat is geen optimale situatie om te ontsluiten. Kortom: ieder uur dat je thuis kunt ontsluiten is winst.

Wat kun je doen om de weeën op te vangen?

Wat voor jou de beste manier is om weeën op te vangen, moet je zelf aanvoelen. Probeer verschillende dingen uit en volg je gevoel.

Zorg voor rust en afleiding

Probeer in het begin niet te veel op je weeën te letten. Ga iets in huis doen. Leg bijvoorbeeld kleertjes klaar voor de baby, of maak alles in orde voor de thuisbevalling. Je kunt ook proberen om nog wat te slapen. Zorg in ieder geval dat je rust om je heen hebt. Zo kun je langzaam in jezelf keren en je voorbereiden op wat er komen gaat.

Gebruik je ademhaling om de weeën weg te ‘puffen’

Gebruik een ademhalingstechniek die je tijdens je zwangerschapscursus hebt geleerd. Bijvoorbeeld:

  • Haal diep adem door je neus, laat je buikwand naar voren gaan en houd je adem even vast. Adem daarna uit door je mond.
  • Adem diep in en adem met een aantal korte stootjes weer uit. Laat je adem uit een klein gaatje ontsnappen, zodat je ‘pfff’ hoort. Kies een ritme dat prettig ‘puft’. Bijvoorbeeld zes korte stootjes en als laatste één lange stoot. Of denk er een zinnetje bij, zoals: ‘Deze wee komt niet meer terug’ of 'Ik ben sterker dan de wee’.
  • Kies een prettige houding. Bijvoorbeeld deze: ga op je knieën op de grond zitten en buig voorover.  Leg je armen en bovenlichaam op de bank of op een stapel kussens.
  • Je kunt ook aan de deurkruk gaan hangen: zet de deur van je kamer half open en pak aan weerszijden de deurkruk goed vast. Zak nu door je knieën en hang met je billen boven de grond.
  • Bij been- en rugweeën kan massage of tegendruk prettig zijn. Vraag of je partner je masseert, of met twee vuisten in je onderrug drukt.

Geef je over aan de weeën

Weeën doen pijn. Dat valt niet te ontkennen. Probeer je niet te verzetten tegen die pijn, maar ga mee op de stroom. Hoe beter jij je ontspant, hoe krachtiger de weeën kunnen worden. En hoe beter de bevalling zal verlopen. Bedenk dat iedere wee de geboorte van je kind dichterbij brengt.

De pijn wordt langzaam opgebouwd

De pijn van een wee is eerst wat minder, en wordt steeds meer. Tegen het einde van de wee bereikt de pijn een hoogtepunt; daarna wordt de pijn weer minder. De weeën komen steeds vaker en worden steeds sterker. Die opbouw kun je gebruiken om aan de pijn te wennen.

Stil in jezelf of alle remmen los

Hoe je op de toenemende weeënactiviteit reageert, is niet te voorspellen. Sommige vrouwen trekken zich terug in een diepe concentratie, andere komen helemaal los en laten een oerschreeuw uit hun tenen komen. Het een is niet beter dan het ander. Kijk gewoon wat de weeën met je doen en laat je meevoeren. Geneer je achteraf ook niet: het hoort er allemaal bij.

Bronnen

  • Duik in je weeën! Een bewuste voorbereiding op je bevalling (18e druk, 2008). Carita Salomé en Juliëtte de Wit. Houten: M.O.M.

Auteur: MP. Publicatiedatum: 2009-heden. © Copyright Applinet B.V. KvK 33304053.