Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet B.V. Bron: http://www.anababa.nl

Bloedarmoede of ijzergebrek als je zwanger bent

Bloedarmoede is relatief onschuldig. En je kunt er eenvoudig wat aan doen.

Uit het standaard bloedonderzoek kan blijken dat je bloedarmoede hebt. Maar het kan ook later in je zwangerschap de kop opsteken.

Wat is bloedarmoede?

Als je zwanger bent, dan zit er minder hemoglobine (Hb) in je bloed. Hemoglobine is een eiwit dat in je rode bloedcellen zit. Het zorgt voor het transport van zuurstof. Met minder Hb kan je bloed dus minder goed zuurstof vervoeren. Daardoor kun je last krijgen van:

  • moeheid;
  • slapheid;
  • duizeligheid;
  • kortademigheid;
  • hartkloppingen;
  • transpireren;
  • oorsuizingen;
  • hoofdpijn;
  • het gevoel dat je flauw gaat vallen.

Je kunt hier trouwens ook last van hebben als je geen bloedarmoede hebt.

Wat veroorzaakt bloedarmoede?

Meestal is de oorzaak van bloedarmoede een gebrek aan ijzer in je lichaam. Want ijzer is belangrijk voor de aanmaak van hemoglobine. Maar je kunt ook bloedarmoede krijgen door een tekort aan vitamine B12 of een tekort aan foliumzuur.

IJzergebrek

Er zijn verschillende oorzaken voor een ijzertekort in je lichaam:

  • Als je zwanger bent, dan verbruikt je lichaam meer ijzer. Zeker als je zwanger bent van een tweeling. Of als je binnen een jaar na je eerste zwangerschap opnieuw zwanger bent.
  • Je eet niet gezond genoeg.
  • Je eet vegetarisch en krijgt niet genoeg plantaardig ijzer binnen.
  • Je darmen nemen niet genoeg ijzer op uit je voeding. Dit komt bijvoorbeeld doordat je maagzuurremmers gebruikt.

Wat kun je doen?

  • Eet gezond en gevarieerd.
  • Gebruik vitamine C bij iedere maaltijd. Bijvoorbeeld in de vorm van sap, fruit of groente. Dat zorgt ervoor dat je darmen het ijzer beter kunnen opnemen.
  • Eet en drink bij je maaltijden liever geen producten die de opname van ijzer in je lichaam remmen: melk en melkproducten, koffie en thee.
  • Je kunt je huisarts vragen om je staalpillen (ook wel 'ijzerpillen' genoemd) voor te schrijven.

Tekort aan foliumzuur of vitamine B12

Een gebrek aan foliumzuur of vitamine B12 komt doordat je niet gezond eet.

  • Als het goed is, slik je al extra foliumzuur sinds je zwanger wilt worden. Een gebrek aan foliumzuur komt dus bij zwangere vrouwen niet vaak voor.
  • Een tekort aan vitamine B12 komt alleen voor bij vegetariërs en veganisten die (bijna) geen dierlijke producten eten of drinken. Ook dat komt niet vaak voor.

Aanbevolen websites

Auteur: MP. Publicatiedatum: 2009-heden. © Copyright Applinet B.V. KvK 33304053.