Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet B.V. Bron: http://www.anababa.nl

Last van buik en rug in je zwangerschap

Je groeiende buik kan voor heel wat ongemakken zorgen tijdens je zwangerschap. Met name je rug en je buikspieren kunnen het zwaar te verduren krijgen.

Een groeiende buik zorgt voor bandenpijn

Bandenpijn is een acute pijn in je liezen of laag in je rug, bij je stuitje. Je krijgt er last van als je loopt of zwemt. Of als je je in bed omdraait. Meestal trekt de pijn snel weer weg.

Hoe ontstaat bandenpijn?

Deze pijn wordt veroorzaakt doordat de banden waaraan je baarmoeder hangt, oprekken. Samen met je buikspieren en je bekkenbodemspieren houden deze banden je baarmoeder op hun plaats. Bij een groeiende baarmoeder moeten de banden dus meerekken. En dat voel je.

Een 'harde buik'

Je baarmoeder is eigenlijk een spier. Een spier die zich kan samentrekken. Normaal merk je daar niets van, behalve als je ongesteld bent. De pijn die je dan voelt is je baarmoeder die zich samentrekt. Ook tijdens je zwangerschap trekt je baarmoeder zich regelmatig samen. Dat voelt als een ‘harde buik’. Harde buiken zijn misschien pijnlijk en vervelend, maar ze zijn niet schadelijk voor je baby.

Een harde buik door drukte of stress

Soms kun je een harde buik krijgen als je het heel druk hebt. Dat is dan een teken dat je het rustiger aan moet doen. Doe dat dan ook. En probeer je buik bewust te ontspannen als je ligt of zit.

Draag een buikband

Heb je last van een zware buik? En kun je wel wat extra steun gebruiken? Draag dan een buikband of buikdoek. Zo help je je banden en spieren om je buik te dragen. Sommige mensen denken dat het dragen van een buikband je buikspieren juist verzwakt. Maar dat is niet zo. Je gebruikt je spieren namelijk altijd, ook al worden ze ondersteund door een band of doek.

Rugpijn

Veel vrouwen krijgen last van hun rug als ze zwanger zijn. Je kunt pijn krijgen op verschillende plekken in je rug: hoog of laag.

Hoge rugpijn

Hoge rugpijn ontstaat meestal doordat je een verkeerde houding hebt. Vanwege het extra gewicht aan de voorkant van je lichaam heb je de neiging om met een holle rug te gaan staan. Er ontstaat dan spanning in het bovenste gedeelte van je rug.

Let op je houding

Let dus tijdens je hele zwangerschap goed op je houding:

  • Kantel je bekken naar achteren.
  • Zet je knieën niet op slot.
  • Druk je borstkas ‘trots’ naar voren
  • Ontspan je schouders: laat ze naar beneden hangen.

Lage rugpijn

Heb je last van pijn in het onderste gedeelte van je rug? Dan heb je waarschijnlijk bekkenpijn of bandenpijn. Wat bandenpijn is, staat aan het begin van dit artikel.

Een nieuw matras

Je kunt ook lage rugpijn krijgen doordat je matras te zacht is. Die geeft dan te weinig steun aan je bekken. Sta je ’s ochtends op met lage rugpijn die in de loop van de dag overgaat? Koop dan een nieuw matras dat meer steun geeft.

Auteur: MP. Publicatiedatum: 2009-heden. © Copyright Applinet B.V. KvK 33304053.