Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet Bron: https://www.anababa.nl

De ontwikkeling van je kleuter stimuleren

Hoe kun je de ontwikkeling van je kind tussen 4 en 6 jaar stimuleren? Hier lees je een paar tips.

Lichamelijke en cognitieve ontwikkeling

  • Laat je kind regelmatig buiten spelen.
  • Geef hem genoeg materialen waarmee hij creatief bezig kan zijn: papier, stiften, krijt, verf, klei, lijm, schaar.
  • Ook kralen rijgen, blokken stapelen en een treinparcours opbouwen is goed voor zijn oog-handcoördinatie.
  • Geef je kind een complimentje als hij iets goed doet, en niet alleen als het resultaat mooi is. Hij moet plezier houden in de activiteit op zich.
  • Te vaak voordoen of corrigeren is niet motiverend voor je kind. Geef hem liever de ruimte om zelf te ontdekken hoe hij iets het beste kan doen.
  • Laat je kind de activiteiten uitkiezen die hij leuk vindt om te doen. Op school moet hij al genoeg dingen doen die hij niet zelf kan uitkiezen.
  • Geef je kind speelgoed dat hem net genoeg uitdaagt.

Taalontwikkeling

  • Een gesprek voeren met je kind is een goede manier om zijn taalontwikkeling te stimuleren. Hij leert er beter van formuleren. Bovendien kunnen jullie ook over woorden praten: je kind begrijpt nu ook dat je over taal kunt praten.
  • Je kind stelt veel vragen. Probeer deze altijd zo goed mogelijk te beantwoorden. Heb je even geen tijd? Maak dan later een moment vrij om over de vraag van je kind te praten.
  • Zegt je kind iets niet helemaal goed? Corrigeer hem dan niet botweg, maar herhaal zijn zin op een juiste manier terwijl je hem bevestigt. Dus zegt je kind bijvoorbeeld ‘omdat ik die kwijt heb’, dan kun je reageren met: ‘ja, je bent je bal kwijt hè. Wat jammer nou.’
  • Lees je kind regelmatig voor. Hij kan nu steeds moeilijkere verhalen begrijpen.
  • Kan je kind al zelf lezen? Ook dan is voorlezen nog steeds belangrijk. Lees hem boeken voor die hij nog niet zelf kan lezen.
  • Vertel je kind verhalen waarvoor hij zelf de ingrediënten mag aandragen: de hoofdpersonen en de plek waar het verhaal zich afspeelt bijvoorbeeld.
  • Rijmen en zingen zijn ook nog steeds leuk. Denk ook eens aan liedjes van Kinderen voor Kinderen of Annie M.G. Schmidt.
  • Laat je kind regelmatig naar muziek luisteren waar een verhaal in zit. ‘Peter en de wolf’ van Prokoviev en ‘Alfred Jodocus Kwak’ van Herman van Veen zijn goede voorbeelden.
  • Doe mee aan de Kinderboekenweek.

Aanbevolen websites

Aanbevolen boeken

  • Plaatjes kijken, praatjes maken. Een didactisch kader voor gesprekken met jonge kinderen en doelgericht stimuleren van hun taalontwikkeling. Jeroen Aarssen en Lilian van der Bolt (2004) Uitgeverij Sardes, Utrecht.

Bronnen

  • Kijk, vergelijk en verrijk. De ontwikkeling van je kind van 0 tot 12 jaar (2008) Hilde Marx, Geri Marx en Jeannette Pluut. Uitgeverij Spectrum, Utrecht.
  • Taalontwikkeling en taalstimulering van peuters en kleuters, Sieneke Goorhuis-Brouwer (2007). Uitgeverij SWP, Amsterdam.
  • Adviseurs bij het schrijven van dit artikel waren taalexpert Joanneke Prenger en orthopedagoog en kindercoach Jolanda Tettero.

Auteur: MP. © Copyright Applinet 2009-heden.