Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet Bron: https://www.anababa.nl

Leren door ervaring of door instructie?

Op je kind maakt ervaring veel meer indruk dan een uitleg in woorden. Daarom is het goed om je kind de ruimte te geven om zelf de wereld te ontdekken.

Hoe breng jij je kind iets bij?

Stel, je wilt je kind iets leren. Bijvoorbeeld dat hij niet aan de hete theepot mag komen die op tafel staat. Dat kun je op twee manieren aanpakken:

  1. Je legt je kind uit dat de theepot erg heet is en dat hij er niet aan mag komen.
  2. Je laat je kind zelf voelen hoe heet de theepot is.

Welke manier is het meest effectief? Precies, de tweede. Omdat je kind zelf ervaren heeft hoe heet de theepot is en hoe dat voelt, maakt het meer indruk op hem. De kans is zelfs groot dat hij die ervaring nooit meer vergeet. In ieder geval kun je er vrij zeker van zijn dat hij niet meer zal proberen om de theepot vast te pakken.

Ervaring tegenover instructie

Het verschil in de twee manieren hierboven geeft aan wat het verschil is tussen leren door ervaring (voelen dat de theepot heet is) en instructie (iets met woorden uitleggen). Als ouder heb je vaak de neiging om alles uit te leggen. Dat komt omdat je zelf de ervaring allemaal al in huis hebt. Maar als kind maakt die uitleg niet zo veel indruk. Ervaren, daar gaat het om.

Ouders zijn instructieverslaafd

Het natuurlijke instinct van een ouder is om zijn kind te beschermen. Je wilt alle mogelijke hobbels waar hij over kan struikelen voor hem uit de weg ruimen, dan kan hij er niet over vallen. Daarom geven wij als ouders liever instructie dan dat we onze kinderen ervaring laten opdoen. Want je kind zou zich wel eens kunnen bezeren.

Laat je kind ervaren

Toch is instructie geven niet altijd de beste keuze, betoogt Steven Pont in zijn boek Mensenkinderen! Je kind laten leren door ervaring is goed, want:

  • leren door ervaring is veel effectiever. Eén ervaring maakt meer indruk dan duizend instructies.
  • ook een negatieve ervaring is een waardevolle ervaring. Je kind moet leren omgaan met frustratie en teleurstelling.

Wanneer instructie en wanneer ervaring?

Pont geeft een heldere vuistregel voor het laten leren door ervaring. Wil je kind iets ondernemen en twijfel je tussen instructie en ervaring, stel jezelf dan de volgende twee vragen:

  1. Is het levensgevaarlijk?
  2. Hebben anderen er last van?

Is het antwoord op allebei deze vragen ‘nee’? Laat je kind dan zijn gang gaan en een nieuwe ervaring opdoen. Ook als het er nog wat onhandig uitziet, of als je het idee hebt dat het allemaal veel sneller kan. Van ervaringen leert hij het meeste. Ook als het misgaat. Experimenteren is goed!

Bronnen

  • Mensenkinderen! De 17 belangrijkste ontwikkelingsgebieden van kinderen tussen 0 en 4 jaar (en 12 belangrijke gevolgen voor hun opvoeding), Steven Pont (2012). Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam

Auteur: MP. © Copyright Applinet 2009-heden.