Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet Bron: https://www.anababa.nl

Je kind stimuleren om positief gedrag te vertonen

Het is niet altijd even gemakkelijk om je kind te stimuleren om zich goed te gedragen. Als je op een andere manier met je kind praat, kun je een deel van zijn weerstand wegnemen. In dit artikel lees je hoe je dat doet.

Op een andere manier communiceren met je kind

Je kind heeft andere belangen dan jij en zal uit zichzelf niet vaak positief gedrag vertonen als zijn kamer opruimen of zijn jas netjes ophangen. Hoe vaker jij hem vraagt om iets te doen waar hij absoluut geen zin in heeft, hoe meer hij zich tegen je gaat verzetten. Veel ouders trappen in dezelfde valkuilen als ze hun kind willen stimuleren om zich goed te gedragen. Door anders met je kind te praten kun je zijn weerstand verminderen. In hun boek How2talk2kids: Effectief communiceren met kinderen noemen Adele Faber en Elaine Mazlish een aantal manieren om je kind te stimuleren om positief gedrag te vertonen.

Beschrijf wat je ziet of beschrijf het probleem

Heeft je kind iets gedaan waar je niet bij mee bent? Blijf dan rustig en beschrijf wat je ziet, zonder daar meteen een oordeel aan te verbinden. Laat je kind zelf zijn conclusie trekken uit jouw constatering. Heeft je zoon bijvoorbeeld het bad tot aan de rand laten vollopen? Zeg dan: ‘Het water staat bijna tot de rand.’ En niet: ‘Wat doe je nu weer? Moet het hele huis soms overstromen?’

Geef je kind informatie

Het is voor je kind gemakkelijker om met informatie om te gaan dan met een beschuldiging. Blijf dus feitelijk en laat je kind zelf ontdekken wat de juiste handeling is. Staat het pak melk sinds de lunch al op tafel? Zeg dan: ‘Jongens, melk wordt zuur als je hem niet in de koelkast zet.’ Grote kans dat je kind de melk alsnog opruimt.

Geef je kind een keuze

Als je je kind de een keuze geeft, dan zal hij zich minder verzetten tegen datgene wat jij wilt dat hij doet. Hij heeft het gevoel dat hij ook mag bepalen wat er gebeurt. Wil je dat je kind zich aankleedt? Geef hem dan de keuze: ‘Wil je vandaag je rode of je blauwe broek aan?’ ‘Trek je je laarzen hier aan of doe je dat liever buiten?’ Keuzes maken is voor je kind een goede oefening in het zelfstandig nemen van beslissingen.

Zeg het met één woord

Moet je je kind regelmatig ergens aan herinneren? Doe dat dan niet steeds met een heel verhaal. Vaak is één woord effectiever dan een lange preek. ‘Jongens, pyjama’s!’ of: ‘Je zwemtas!’

Omschrijf wat jij voelt

Laat je kind horen wat jij voelt of denkt, zonder hem daarbij aan te vallen. Zo leert je kind dat zijn gedrag altijd een effect heeft op anderen. Let op dat je niet het slachtoffer gaat spelen. Zeg bijvoorbeeld: ‘Hee, ik wil niet dat je in mijn been bijt. Dat doet pijn.’ ‘Ik vind het vervelend als de hordeur open blijft staan. Dan komen er allemaal vliegen op het eten en dat wil ik niet.’

Schrijf het op

Soms werkt het beter om iets op te schrijven dan om het te zeggen. Kinderen zijn vaak verrast door een andere manier van communiceren. Ze kunnen de boodschap ook vaker lezen om hem beter te laten doordringen. Vouw bijvoorbeeld een papieren vliegtuigje en schrijf er een boodschap op. En gooi dat naar je kinderen die hun speelgoed nog steeds niet hebben opgeruimd. Of plak een briefje op de televisie waar op staat: Huiswerk af? Hond uitgelaten? Dan mag ik aan.’

Gebruik humor

Humor (of iets onverwachts doen) kan ook helpen om de weerstand bij je kind te verminderen. Zit je dochter met haar voeten op tafel terwijl jij de tafel dekt, en vraagt ze wat jullie gaan eten? Antwoord dan: ‘Zo te zien zweetsokken met extra haar!’  Als je je zoon niet iedere keer wilt vragen om de haren uit het doucheputje te verwijderen, schrijf dan een briefje uit naam van het douche: ‘Help! Van haren in mijn putje word ik ziek! Wil je ze eruit halen? Bedankt, je douche.’

Bronnen

  • Dit artikel is gebaseerd op het hoofdstuk ‘Coöperatief gedrag’ uit het boek How2talk2kids: Effectief communiceren met kinderen (2007) van Adele Faber en Elaine Mazlish, uitgeverij How2talk2kids, Aalsmeer.

Auteur: MP. © Copyright Applinet 2009-heden.