Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet B.V. Bron: http://www.anababa.nl

Goed gedrag stimuleren: de valkuilen

Je wilt graag dat je kind zich goed gedraagt en naar je luistert. Maar kinderen hebben daar meestal geen zin in en geen oog voor. Veel ouders trappen in dezelfde valkuilen als het gaat om goed gedrag stimuleren bij hun kind. Wat zijn die valkuilen? En welke valkuilen herken je bij jezelf?

Frustrerende dagelijkse strijd

Een grote frustratie van ouders is de dagelijkse strijd om ervoor te zorgen dat je kind zich op een positieve manier gedraagt. Zijn rommel opruimt, zijn bord leegeet, geen scheldwoorden gebruikt, antwoord geeft als je hem iets vraagt. Van die strijd kun je af en toe behoorlijk moe worden. En het gevoel krijgen dat het een zinloze strijd is.

Verschillende belangen van kinderen en ouders

Hoe je het ook wendt of keert: kinderen en ouders hebben nu eenmaal verschillende belangen. Jij wilt dat het huis enigszins netjes en schoon is, dat je kind zich beleefd gedraagt en dat alles volgens een bepaalde planning verloopt. En dat kan je kind geen ene moer schelen. Geen enkel kind zal uit vrije wil zijn kamer opruimen, alsjeblieft of dankjewel zeggen of zijn vieze kleren in de wasmand gooien. Als ouder ben je een groot deel van de dag bezig om je kind te helpen zich aan te passen aan de normen van de samenleving.

Verzet van je kind

Hoe meer jij wilt dat je kind iets doet, hoe harder hij zich daartegen verzet. Als je hem te vaak dingen wilt laten doen die hij niet wil, kan je kind je alleen maar als lastig en vervelend gaan beschouwen. De strijd om ogenschijnlijk kleine dagelijkse dingen kan dan uitlopen of een heftige woordenwisseling.

Valkuilen van ouders

In je pogingen om je kind positief gedrag te laten vertonen, kun je in nogal wat valkuilen trappen. We zetten er een aantal voor je op een rij:

  • verwijten en beschuldigen: ‘Kun je nou nooit eens normaal doen?’ ‘Hoe vaak moet ik je nog zeggen dat je je vieze kleren in de wasmand moet gooien?’ ‘Jullie luisteren ook nooit naar mij.’
  • een etiket plakken: ‘Je kamer ziet eruit als een zwijnenstal.’ ‘Kijk nou toch eens hoe je zit te eten. Je bent een ontzettende knoeipot.’
  • dreigen: ‘Als je dat nog een keer doet, dan mag je niet meer op je DS spelen.’ ‘Ik tel tot drie en als je dan nog niet klaar bent, dan ga ik zonder je weg.’
  • commanderen:  ‘Ik wil dat je aan tafel komt. Nu!’ ‘Heb je nou nog steeds je schoenen niet aangetrokken? Ik wil dat je het nu meteen doet!’ ‘Help me nou eens even met die boodschappen, kom, schiet op!’
  • preken en moraliseren: ‘Je mag dat niet zomaar doen. Zo gaan mensen niet met elkaar om. Wat zou je ervan zeggen als iemand anders dat bij jou deed? Het zou een mooie boel worden in de wereld als iedereen zomaar deed waar hij zin in had.’
  • slachtoffer spelen: ‘Willen jullie nou eens ophouden met dat geschreeuw? Ik word er echt doof van!’ ‘Ik kan echt niet meer tegen dat gedram van jou. Wil je soms dat ik een hartaanval krijg?’ ‘Wacht maar tot je zelf kinderen krijgt. Dan zul je wel merken hoe erg het is als ze niet naar je luisteren.’
  • waarschuwen: ‘Pas op nou, straks doe je jezelf nog pijn.’ ‘Kijk nou uit want dat is gevaarlijk.’ ‘Voorzichtig hoor, niet vallen!’
  • vergelijken: ‘Kijk eens naar je kleine broertje. Die heeft zijn bord al helemaal leeg.’ ‘Waarom lijk je niet wat meer op je zus? Die heeft haar huiswerk wel altijd op tijd af.’
  • sarcastisch of cynisch zijn: ‘Jeetje, ben je nou alweer je zwemspullen vergeten? Handig hoor.’
  • voorspellen: ‘Als jij tegen iedereen zo onaardig doet, wil er straks niemand meer met jou spelen.’ ‘Weet je wat er met kinderen gebeurt die liegen? Die komen in de gevangenis!’

Dit soort uitspraken ondermijnen het zelfbeeld van je kind en zijn slecht voor je zelfvertrouwen. Bovendien loop je de kans dat je kind je niet meer serieus neemt en je gaat negeren.

Je kind stimuleren om positief gedrag te vertonen

In hun boek How2talk2kids: Effectief communiceren met kinderen noemen Adele Faber en Elaine Mazlish een aantal manieren om je kind te stimuleren om positief gedrag te vertonen.

Bronnen

  • Dit artikel is gebaseerd op het hoofdstuk ‘Coöperatief gedrag’ uit het boek How2talk2kids: Effectief communiceren met kinderen (2007) van Adele Faber en Elaine Mazlish, uitgeverij How2talk2kids, Aalsmeer.

Auteur: MP. Publicatiedatum: 2009-heden. © Copyright Applinet B.V. KvK 33304053.