Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet B.V. Bron: http://www.anababa.nl

Zelf babyvoeding maken

Zelf een maaltijdje koken voor je baby is niet moeilijk. En het hoeft ook niet veel tijd te kosten. In dit artikel lees je een paar handige tips.

Eerst alleen groente of fruit …

Vanaf 6 maanden kun je je kind een groente- of fruithapje geven En dat heb je zo gemaakt.

  • De meeste zachte fruitsoorten hoef je niet te koken. Alleen prakken, pureren, raspen of fijnsnijden is voldoende.
  • Hardere fruitsoorten, zoals appels, maak je zacht door ze eerst even te koken.
  • Groenten kook je eerst in een beetje water. Daarna kun je ze gemakkelijk prakken, pureren of fijnsnijden.

…  en daarna een complete maaltijd

Rond 8 maanden eet je kind waarschijnlijk al een complete maaltijd. Zo’n ‘minimaaltijd’ bestaat uit:

  • gekookte en fijngesneden groenten;
  • gekookte en geprakte aardappel, macaroni, spaghetti of rijst;
  • eventueel wat vlees, vis, kip of ei;
  • een klontje margarine of een theelepel olie of vloeibare margarine.

Als je in de gaten houdt wat je baby voor zijn eerste verjaardag nog niet mag hebben, dan kun je best creatief koken. Wissel verschillende groenten af en zorg ook voor genoeg variatie in aardappelen, pasta en rijst. En je hoeft je kind niet iedere dag vlees, vis, kip of ei te geven.

Hygiëne is belangrijk tijdens het koken

  • Was je handen voordat je gaat koken, en ook tijdens het koken.
  • Gebruik altijd verse ingrediënten.
  • Was alle ingrediënten altijd goed voordat je ze klaarmaakt.
  • Gebruik schone materialen: messen, snijplanken, pannen, borden, bestek.
  • Laat rauwe voedingswaren niet in contact komen met bereide voedingswaren. Ook niet via een mes of een snijplank.

Koken voor jezelf en je baby

Als je een beetje oplet, dan hoef je echt niet twee keer te koken: één keer voor je baby en één keer voor jezelf en de rest van je gezin. Als je pas na de bereiding zout, peper of kruiden toevoegt, kun je met één keer koken volstaan.

  • Gebruik geen zout, suiker of scherpe kruiden tijdens het koken. Voor volwassenen en grotere kinderen kun je dat eventueel na het koken nog toevoegen.
  • Zorg dat alle voedingsmiddelen goed gaar zijn. Dat geldt zeker voor vlees, kip, vis en eieren.
  • Snijd het eten voor je kind in kleine stukjes, die hij zelf in zijn mondje kan stoppen.

Eén keer koken, vaker eten

Meestal kook je veel meer dan je baby in één maaltijd opeet. Dat is niet erg. Bewaar wat je over hebt per portie in de koelkast of in de diepvies. Zo hoef je het de volgende keer alleen maar op te warmen.

Klaargemaakt eten bewaren

Wil je klaargemaakt eten bewaren? Let ook dan goed op de hygiëne:

  • Bewaar de maaltijd in een schoon en afgedekt bakje.
  • Koel de maaltijd zo snel mogelijk: in een bak met (ijs)water of (als het winter is) buiten. Doe dat liever niet in de koelkast: dan warmt je koelkast te snel op.
  • Bewaar klaargemaakt eten maximaal twee dagen in de koelkast op 4 graden Celsius.
  • Vries je een maaltijd in? Dan kun je hem nog drie maanden bewaren.
  • Bewaar geen groenten waar nitraat in zit: spinazie, andijvie, bleekselderij, koolrabi, paksoi, venkel.

Eten weer opwarmen

Haal je een bakje eten voor je baby uit de koelkast of diepvries? Zorg er dan voor dat je het door en door verhit. Zo dood je alle bacteriën. Daarna laat je het weer een beetje afkoelen voordat je het aan je kind geeft.

Let op: Warm je zelfgemaakt eten of eten uit een potje op in de magnetron? Roer dat dan een paar keer om terwijl het in de magnetron staat. Anders blijven er misschien lauwe plekken bestaan. Daar gaan de bacteriën niet dood.

Recepten voor babyvoeding

Weet je niet zo goed wat je voor je baby moet koken? Dan geven we je hier een paar recepten voor babyvoeding.

Aanbevolen websites

Adviezen van het Voedingscentrum:

Bronnen

Auteur: MP. Publicatiedatum: 2009-2018. © Copyright Applinet B.V. KvK 33304053.