Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet B.V. Bron: http://www.anababa.nl

Leer je kind gezonde eetgewoonten aan

Als je je kind nu al leert om gezonde keuzes te maken, dan zal hij later ook gezonder eten. Zo verklein je de kans dat je kind straks te dik wordt.

Wat zijn gezonde eetgewoonten?

Gezonde eetgewoonten hebben te maken met:

  • eten op vaste tijden;
  • gevarieerd eten.

Jij maakt de regels

Als ouder bepaal jij:

  • wanneer er gegeten wordt;
  • wat er gegeten wordt.

Je kind bepaalt vervolgens zelf, hoeveel hij eet. Hij kan dat prima zelf aangeven. Dwing hem dan ook niet om meer te eten.

Waarom is regelmatig eten belangrijk?

Als je kind gewend is om op vaste tijdstippen te eten, dan zal hij tussendoor minder snel trek hebben. En hij zal ook minder snel vragen om een koekje of een snoepje als hij weet dat er straks weer een eetmoment is.

Maximaal zeven eetmomenten per dag

Leer je kind dat er vaste momenten zijn op een dag waarop hij kan eten of drinken. Die vaste momenten zijn:

  • de drie hoofdmaaltijden: ontbijt, lunch en avondeten;
  • maximaal vier momenten voor een tussendoortje.

Maak je kind ook duidelijk dat hij tussen die momenten niet hoeft te vragen om eten.

Waarom is gevarieerd eten belangrijk?

Alleen met gevarieerd eten krijgt je kind alle voedingsstoffen binnen die hij nodig heeft. Fruit en groenten zijn nodig voor de vitamines en de mineralen, brood is nodig voor de vezels en vlees voor het ijzer.

Uit alle vakken van de Schijf van Vijf

Zorg ervoor dat je kind iedere dag uit alle vakken van de Schijf van Vijf eet en drinkt. Dan weet je zeker dat hij alle voedingsstoffen binnenkrijgt die hij nodig heeft.

Tips om gezonde eetgewoontes aan te leren

  • Zorg dat je kind altijd ontbijt. Daarmee krijgt je kind belangrijke voedingsstoffen binnen. En het voorkomt dat je kind na het ontbijt trek krijgt in snoep of koek.
  • Lust je kind iets niet? Zet het dan toch regelmatig op tafel. Aan sommige smaken moet je kind nu eenmaal wennen. Soms moet hij het wel 10 keer eten voordat hij het lekker vindt.
  • Eet steeds op vaste tijdstippen. En eet ’s avonds niet te laat. Anders is je jonge kind misschien te moe.
  • Eet altijd aan tafel, zo veel mogelijk met het hele gezin. En zet de televisie uit. Zo leert je kind dat eten ook gezellig is.
  • Laat je kind af en toe zelf kiezen tussen bijvoorbeeld twee soorten beleg of twee soorten groente.
  • Schep een klein beetje op en laat je kind zelf bepalen hoeveel hij eet.
  • Het bordje van je kind hoeft niet leeg.
  • ‘Straf’ je kind niet door geen toetje te geven als hij zijn groente niet opeet.
  • Geef je kind een compliment als hij gezellig aan tafel heeft gezeten.
  • Bewaar chips, koek, snoep en frisdrank voor speciale gelegenheden of voor het weekend.
  • Geef zelf het goede voorbeeld!

Gezonde tips per maaltijd

Meer tips voor gezond en lekker eten met je kind vind je verderop in dit hoofdstuk. We geven tips voor:

Aanbevolen websites

Bronnen

Auteur: MP. Publicatiedatum: 2009-heden. © Copyright Applinet B.V. KvK 33304053.