Praat en lees met je kind, om zijn
taalontwikkeling te
stimuleren.
Alle informatie over ouderschap op een rij
© Copyright Applinet Bron: https://www.anababa.nl
Je zoon zit ’s avonds met zijn laptop op schoot voor de televisie. En je dochter is tijdens het eten niet meer bereikbaar voor een normaal gesprek omdat ze de hele tijd op haar telefoon zit te turen. Is dat erg? En wat doe je eraan?
Jongeren zitten steeds meer op internet. Dat is op zichzelf helemaal geen slechte ontwikkeling. Ze kunnen er namelijk veel van leren. Maar te veel internetten kan een probleem worden. Hoe voorkom je dat je kind de controle verliest over zijn internetgedrag?
Realiseer je dat je de informatiestroom niet kunt tegenhouden, net zo min als de technologische ontwikkelingen en de behoefte van je puber om contact te onderhouden met zijn vrienden. Vaak wordt de vergelijking met eten gemaakt: in onze samenleving is eten altijd aanwezig en wordt je kind voortdurend verleid om iets te nemen. Sommigen hebben meer moeite met nee zeggen tegen die verleiding dan anderen. Wapen je kind tegen de verleiding en leer hem te letten op de kwaliteit van wat hij eet.
Je kind heeft begeleiding nodig bij het weerbaar worden tegen de grote hoeveelheid aan informatie. Hij moet leren hoe hij prioriteiten stelt tussen de verschillende media en de informatie die hij daarin tegenkomt. En ook hoe hij kiest tussen internetten en andere belangrijke tijdsbestedingen als sporten, huiswerk maken, kamer opruimen en kletsen met de rest van het gezin. Als ouder kun je je kind hierbij helpen, maar ook op school kan je kind leren hoe hij bijvoorbeeld effectief research doet voor een werkstuk.
Je kind kan leren om andere keuzes te maken in de manier waarop hij zijn aandacht verdeelt. De eerste stap in dat proces is bewustwording: Wat doe je wanneer? Hoeveel tijd besteed je daaraan? Hoe ga je om met de verschillende informatiestromen die op je afkomen? Hoe goed kun je je concentreren? Praat met je kind over dit soort vragen en ontdek samen hoe je zijn internetgedrag beter kunt structureren.
Auteur: MP. © Copyright Applinet 2009-heden.