Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet B.V. Bron: http://www.anababa.nl

Hoe kun je je kind meer laten bewegen?

Meer bewegen is belangrijk voor je kind. Maar dat is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geven we je hier een paar concrete tips om je kind uit zijn luie stoel te krijgen.

Jouw rol als ouder is belangrijk

Als ouder heb je een belangrijke rol om je kind aan het sporten of aan het bewegen te krijgen. Is je kind van zichzelf al iemand die graag beweegt en actief is? Dat is fijn. Maar veel kinderen hebben aansporing van buitenaf nodig. Ze moeten een drempel over voordat ze hun computerspelletje neerleggen of de tv uitzetten. En dat is jouw taak: je kind stimuleren en motiveren om in beweging te komen.

Hoeveel beweging heeft je kind nodig?

Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) adviseert kinderen en jongeren onder de 18 om per dag 60 minuten te bewegen. Daarvoor hebben ze de campagne Dubbel30 gelanceerd. Binnen deze 60 minuten vallen alle beweegactiviteiten, dus ook:

  • op de fiets naar school gaan
  • trappen lopen
  • in de tuin werken of andere klusjes in huis doen
  • buiten spelen
  • lopend boodschappen doen
  • een potje voetballen of tennissen op straat
  • dansen
  • touwtje springen
  • met de Wii Fit bewegen

Tip 1: Zorg ervoor dat je kind kan bewegen

Als ouder heb jij de taak om ervoor te zorgen dat je kind kan bewegen of sporten. Dat betekent dus het aanmelden bij een sportvereniging, contributie betalen, sportkleding kopen, je kind halen en brengen. Maar ook het initiatief nemen om samen in de tuin te werken, een potje te basketballen of naar de speeltuin te gaan.

Tip 2: Toon interesse en stimuleer je kind

Je kind wil jou graag laten zien wat hij kan. Je dochter van 6 zal je regelmatig vragen: ‘Kijk eens mama, wat ik kan!’ Een ouder kind zal dit niet meer zo expliciet doen, maar wil nog steeds graag dat je geïnteresseerd bent in zijn prestaties. Laat je kind zien dat je belangstelling hebt voor zijn prestaties. Geef hem, gevraagd en ongevraagd, complimentjes. Dat motiveert je kind.

Tip 3: Geef zelf het goede voorbeeld

Een goed voorbeeld doet goed volgen. Geef dus zelf het goede voorbeeld, dan zal je kind je eenvoudig nadoen. Beweeg en sport dus zelf ook regelmatig. En doe het ook samen met je kind.

Tip 4: Houd je kind in de gaten

Blijf in de gaten houden of je kind nog wel plezier heeft in het sporten. Het kan namelijk best gebeuren dat je kind:

  • het te spannend of te moeilijk vindt worden;
  • niet goed overweg kan met één of meer van de kinderen bij de sportvereniging;
  • de sport niet meer leuk vindt.

Hij geeft dit meestal zelf aan: hij zegt dan dat hij niet meer van de duikplank durft, dat die ene jongen altijd zo stom doet, of dat ballet saai is. Neem dit soort opmerkingen serieus en praat er met je kind over. Want sporten moet wel leuk blijven. Als het een te grote opgave of verplichting wordt, dan is het plezier gauw over. En dan heeft je kind misschien ook geen zin meer om nog eens een andere sport te proberen.

Aanbevolen website

Auteur: MP. Publicatiedatum: 2009-heden. © Copyright Applinet B.V. KvK 33304053.