Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet B.V. Bron: http://www.anababa.nl

Loslaten: hoe doe je dat?

Moeders leggen de lat vaak hoog. Willen alles perfect doen en trekken alle verantwoordelijkheid naar zich toe. Daarmee leg je een hoop druk op jezelf. Het is beter om geen perfecte moeder te willen zijn. Dat geeft rust. Wees een goedgenoegmoeder! Laat het perfectionisme en het schuldgevoel los. Hier lees je hoe je dat doet.

Stap 1: Wees je bewust van je overtuigingen

De eerste stap bij loslaten is: je bewust worden van je eigen ideeën en overtuigingen over hoe alles moet zijn of moet gaan. Over wat ‘goed’ en ‘slecht’ is. Want aan dat soormet ideeën besteed je ongemerkt veel energie. En vaak zijn dit soort overtuigingen helemaal niet realistisch. Bijvoorbeeld:

  • Als ik het niet doe, doet niemand het.
  • Ik moet alles perfect onder controle hebben.
  • Ik ben geen goede moeder als ik de traktatie voor mijn kind bij de supermarkt koop; die moet ik zelf maken.
  • Als ik loslaat, dan loopt alles hier in het honderd.
  • Als ik mijn kind voor de tv zet en zelf een tijdschrift lees, ben ik een slechte moeder.

Improductieve overtuigingen

Dit zijn in feite improductieve denkbeelden, waarmee je jezelf veel druk oplegt. Als je er echt over nadenkt, is het natuurlijk helemaal niet zo dat alles in het honderd loopt als jij je iets minder druk maakt. Of dat je een slechte moeder bent als je de traktaties voor de verjaardag van je kind in de supermarkt koopt. Maar toch laat je je daardoor (soms) leiden. Als je een goedgenoegmoeder wilt worden, moet je deze overtuigingen zien kwijt te raken. Loslaten dus.

Wat moet je loslaten?

Aan de improductieve overtuigingen die je nu eenmaal in je hoofd hebt, schuilen meestal een paar grotere eigenschappen of gevoelens. Als je die kunt loslaten, geeft dat veel rust.

Perfectionisme

'Volmaakte ouders bestaan niet. Wees liever onvolaakt gelukkig,' schrijft Janet van Dijk in haar boek over onvolmaakt gelukkig ouderschap.

Perfectionisme is een grote valkuil voor veel vrouwen. Misschien heb jij ook de neiging om te bewijzen dat je het allemaal wel (aan)kunt. Onbewust ga je er waarschijnlijk vanuit dat je alleen liefde en erkenning krijgt als je alles perfect doet. Perfectionisme zorgt ervoor dat je veel voor elkaar krijgt. Maar het kan je leven ook behoorlijk lastig maken. Je gaat onrealistische eisen stellen aan jezelf en aan je omgeving. En dat leidt weer tot ontevredenheid en frustratie.

Schuldgevoel

Vooral werkende moeders lijken het patent te hebben op schuldgevoel. Als je werkt kun je je schuldig voelen omdat je vindt dat je meer tijd met je kinderen zou moeten doorbrengen. Omgekeerd voel je je schuldig over je werk als je thuis zit met een ziek kind. Schuldgevoel krijg je als het voortdurend het idee hebt dat je tekortschiet.

Verantwoordelijkheid & controle

In veel relaties voelt de vrouw zich verantwoordelijker dan de man voor het reilen en zeilen in huis. Jij koopt cadeautjes voor verjaardagen en bedenkt wat er op tafel moet komen als er vrienden komen eten. Je hiertegen verzetten heeft weinig zin; zo zitten mannen en vrouwen nu eenmaal in elkaar. Accepteren dat het zo is, werkt beter. En daarna praktische oplossingen invoeren en goede afspraken maken over de verdeling van taken.

Stap 2: Laat je denkbeelden voor wat ze zijn

Je raakt deze ingesleten overtuigingen niet zomaar kwijt door er niet meer aan te denken. Want dat is ondoenlijk. Het is juist de kunst om te signaleren dat die ideeën er zijn, en er vervolgens niets mee te doen. Niet in de reflex schieten waar je altijd in schiet, maar je denkbeelden te laten voor wat ze zijn. Dat kan door op een andere manier naar jezelf te kijken. Door als een buitenstaander naar je ideeën en overtuigingen te kijken, te accepteren dat ze er zijn maar er verder niet op te reageren. Dat helpt je om los te laten en te relativeren.

Tip: Technieken als meditatie, yoga, mindfulness en RET kunnen je helpen om je aandacht op het hier en nu te richten en je gedachten en emoties te accepteren zonder ze meteen te veroordelen. Er zijn steeds meer cursussen die je hierover kunt volgen.

Stap 3: Vertrouw erop dat het wel goed komt

Een belangrijke voorwaarde voor loslaten is vertrouwen. Je moet het vertrouwen hebben dat het wel goed komt, ook als jij er niet voor 100 procent bovenop zit. Dat iemand anders het ook kan doen. Misschien doet diegene het anders dan jij het zou doen, maar dat hoeft nog niet slechter te zijn. Probeer ook als volgt te relativeren: wat is het ergste dat er kan gebeuren als jij je er niet mee bemoeit?

Stap 4: Zeg hardop dat ‘goed genoeg’ goed genoeg is

Probeer de verborgen overtuigingen die je bij jezelf hebt ontdekt, te vervangen door een of meer van de volgende uitspraken. Of verzin zelf andere uitspraken die beter bij jou passen. Hoe vaker je ze hardop uitspreekt, hoe beter ze werken.

  • Het is een gezellige bende bij mij thuis.
  • Vanavond maar extra lang je tanden poetsen.
  • Zo handig, die voorverpakte pannenkoeken!
  • Met één vlek kun je die broek best nog aan. Hij mag pas in de was als er drie vlekken op zitten.
  • Zullen we vanavond gewoon pizza halen? Heerlijk.

Aanbevolen websites

  • Meer weten over yoga
  • Meer weten over RET

Bronnen

  • Exit supermama. Hoe word ik een goedgenoegmoeder? (2009), Denise Hulst en Sjoukje van de Kolk. Uitgeverij het Spectrum, Houten

Auteur: MP. Publicatiedatum: 2009-2018. © Copyright Applinet B.V. KvK 33304053.