Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet B.V. Bron: http://www.anababa.nl

Zorg goed voor jezelf in de kraamtijd

De kraamverzorgende zorgt goed voor je. Maar het is ook belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt tijdens je kraamperiode.

Natuurlijk zorg je goed voor je kind. Maar om dat te kunnen doen, moet je ook goed voor jezelf zorgen. Rust dus goed uit, en eet en drink gezond. Want zo heb je genoeg energie om op een goede manier voor je kind te kunnen zorgen.

Neem je rust

Wat je lichaam in ieder geval nodig heeft, is rust. Omdat je je baby ’s nachts een paar keer moet voeden, kun je niet de hele nacht doorslapen. Daarom is het belangrijk dat je overdag ook slaapt.

  • Ga ’s middags tegelijk met je baby slapen; zo pak je wat extra uurtjes mee.
  • Ga ’s avonds ook op tijd naar bed.
  • Lukt het je niet om overdag te slapen? Ga dan in ieder geval rustig in bed liggen, of op de bank. Luister naar wat muziek of kijk naar een ontspannend programma op tv.

Respecteer je eigen grenzen

Vaak willen vrouwen al weer snel te veel in de kraamtijd. Ze doen bijna alsof er niets aan de hand is. Ze liggen in hun kraambed met mobiele telefoon en laptop naast zich. Of zitten alleen maar in de woonkamer bezoek te ontvangen. Doe dat niet! Een zwangerschap en een bevalling zijn een aanslag op je lichaam, ook als alles zonder problemen is verlopen. Luister naar je lichaam en probeer te voorkomen dat je oververmoeid raakt. een (beginnende) borstontsteking is bijvoorbeeld een duidelijk teken dat je het rustiger aan moet doen.

Tip: Houd zo lang mogelijk je pyjama of huispak aan. Daarmee kruip je sneller nog even in bed, of even op de bank onder een dekentje. En op je sloffen doe je het ook wat rustiger aan dan op je gewone schoenen. Ook je bezoek begrijpt zo dat ze niet te lang moeten blijven.

Eet genoeg en gezond

Juist in deze periode waarin je lichaam moet herstellen is het erg belangrijk dat je goed eet en drinkt. Je lichaam heeft alle goede voedingsstoffen nodig die het maar kan krijgen. Je kraamverzorgende ziet erop toe dat je ontbijt, en dat je ook tussen de middag iets gezonds binnenkrijgt. Maar tegen de avond is ze meestal weg. Het avondeten schiet er dan nog wel eens bij in. Probeer dat te voorkomen!

  • Draag je partner op om voor het avondeten te zorgen.
  • Wonen je ouders of andere familieleden in de buurt? Vraag dan of zij voor jullie willen koken.
  • Je kunt ook je kraamvisite uitnodigen om eten voor je te koken. Zij nemen het dan voor je mee. Of zij koken in jouw keuken en jij schuift aan wanneer het klaar is.

Laat alle controle even los

Accepteer dat alle dingen in de eerste periode misschien even anders gaan dan je zou willen. Je kraamverzorgende die het huishouden doet, je partner die eten kookt: ze doen het waarschijnlijk niet zoals jij het zou doen. Veel vrouwen vinden het moeilijk om die controle uit handen te geven. Maar dat is wel het beste wat je kunt doen. Hoe belangrijk is het dat de dingen op jouw manier gaan? Straks heb je nog genoeg tijd om alles weer zelf te doen. Laat het nu maar even gebeuren.

Leef bij de dag

Neem iedere dag zoals hij komt. Maak je niet te veel zorgen over hoe het straks allemaal zal gaan, maar bekijk per dag hoe het gaat. Soms voel je je lekker, en soms helemaal niet. Dat hoort er gewoon bij.

Geef toe dat het soms niet leuk is

Je hoeft je niet stoerder voor te doen dan je bent, ook niet tegenover vrienden of familie. Je mag het gerust zeggen als alles een dagje niet zo lekker loopt. Iedereen begrijpt dat. En een vriendin of zus die kinderen heeft, heeft waarschijnlijk precies hetzelfde meegemaakt.

Bronnen

Auteur: MP. Publicatiedatum: 2009-heden. © Copyright Applinet B.V. KvK 33304053.