Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet B.V. Bron: http://www.anababa.nl

Vegetarisch eten als je zwanger bent

Ook als je geen vlees eet, kun je gezond zwanger zijn. Het is dan wel verstandig om extra goed op je voeding te letten. Zodat je genoeg van de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.

Let op je voedingsstoffen

Eet je geen vlees? Zorg er dan voor, dat je genoeg essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Want met een vegetarische leefstijl mis je een belangrijke bron van ijzer, B-vitamines en eiwitten.

IJzer

IJzer zit in:

  • brood
  • granen
  • groente
  • peulvruchten
  • eieren
  • tahoe, tempé, seitan en soja
  • Valess en andere kant en klare vegetarische burgers en balletjes

Gebruik tegelijk vitamine C

Het ijzer uit de producten hierboven is plantaardig. Dit plantaardige ijzer wordt beter in je lichaam opgenomen als je er vitamine C bij eet of drinkt. Neem dus bij iedere maaltijd een portie groente of fruit (of een glas sap) waar vitamine C in zit.

Te weinig ijzer?

Als je te weinig ijzer binnenkrijgt, kun je je slap en moe voelen. Misschien heb je dan last van bloedarmoede. Let in dat geval beter op wat je eet en vraag je huisarts eventueel om staalpillen.

B-vitamines

B-vitamines komen voor in:

  • brood
  • graanproducten (brood)
  • peulvruchten (bonen en erwten)
  • melk en melkproducten
  • kaas
  • eieren

Veganisten missen vitamine B12 en calcium

Eet je helemaal geen dierlijke producten? Dus ook geen melk, kaas of eieren? Dan krijg je geen vitamine B12 binnen. Het is verstandig om dan vitamine B12 te slikken in de vorm van een vitaminepil. Ook kun je een tekort aan calcium krijgen als je helemaal geen melkproducten eet en drinkt. Overleg met je huisarts of een diëtist of je dan calciumtabletten nodig hebt.

Eiwitten

Je kunt voldoende eiwitten binnenkrijgen door het eten van:

  • peulvruchten (bijvoorbeeld bonen en erwten)
  • volkoren granen (zoals zilvervliesrijst)
  • zaden en noten
  • zuivelproducten

De juiste combinatie van eiwitten

Eet granen en peulvruchten altijd samen: dat zorgt voor een goede combinatie van eiwitten. Bijvoorbeeld:

  • vegetarische erwtensoep met roggebrood
  • een volkoren boterham met pindakaas
  • falafel met sesamsaus en een volkorenbroodje
  • zilvervliesrijst met tofu

Ineens zin in vlees?

Het is heel goed mogelijk dat je door je zwangerschap ineens zin krijgt in vlees, terwijl je dat normaal niet eet. Dat kan een aanwijzing zijn dat je lichaam daar op dat moment behoefte aan heeft. Beslis zelf wat je dan zwaarder laat wegen: je principes of je zwangerschapslusten. En bedenk dat het één niet per definitie ‘beter’ is dan het ander. Voel je niet schuldig als je geniet van een lekker stukje vlees.

Aanbevolen websites

Auteur: MP. Publicatiedatum: 2009-heden. © Copyright Applinet B.V. KvK 33304053.