Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet B.V. Bron: http://www.anababa.nl

Tips voor als je gaat vliegen tijdens je zwangerschap

Ga je met het vliegtuig op vakantie en ben je zwanger? Of moet je voor je werk vliegen tijdens je zwangerschap? Lees dan hier waar je rekening mee kunt en moet houden. Zowel bij het boeken als tijdens de vlucht.

Vliegen als je zwanger bent

Vliegen tijdens je zwangerschap is veilig en in principe geen probleem tot 34 weken. Daarna nemen de meeste luchtvaartmaatschappijen je niet meer mee; ze willen een bevalling in de lucht liever niet riskeren. Wel heb je vanaf 28 weken een zwangerschapsverklaring nodig. Waar moet je verder aan denken als je zwanger het vliegtuig in wilt stappen?

Voordat je gaat boeken

  • Bespreek je vliegplannen met je arts of verloskundige. Hij of zij kan het beste bepalen of je lichamelijk fit genoeg bent om te vliegen.
  • Vraag bij de vliegtuigmaatschappij na wat de precieze regels zijn over vliegen als je zwanger bent. Tot wanneer mag je mee? En vanaf wanneer heb je een zwangerschapsverklaring nodig? Iedere maatschappij heeft weer andere regels.
  • Houd er rekening mee dat je vanaf 34 weken niet meer mee mag als passagier. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen ligt die grens zelfs bij 32 weken.
  • Ben je tussen de 28 en 34 weken zwanger als je vliegt? Dan heb je meestal een zwangerschapsverklaring nodig.
  • Zoek uit waar je terecht kunt voor medische hulp op de plek van je bestemming.
  • Denk vooruit: wanneer is je terugvlucht? Mag je dan nog vliegen? Heb je dan ook een nieuwe zwangerschapsverklaring nodig?

Bij het boeken van de vlucht

  • Bekijk of je een stoel bij het gangpad kunt boeken, of een stoel met extra beenruimte. Als je dicht bij het gangpad zit, kun je gemakkelijker opstaan om even je benen te strekken of naar het toilet te lopen.

Voor de vlucht

  • Vraag een zwangerschapsverklaring bij je verloskundige, huisarts of gynaecoloog. Die verklaring mag op de dag van je vlucht niet ouder zijn dan 5 dagen.
  • Neem de zwangerschapsverklaring mee, en ook je zwangerschapskaart met alle medische gegevens over je zwangerschap.
  • Neem het telefoonnummer van je verloskundige of huisarts mee. Dan kun je altijd bellen als er iets is.
  • Neem ook de gegevens mee van een arts, verloskundige of ziekenhuis in het land van je bestemming.

Bij het inchecken

  • Plan genoeg tijd in om in te checken; het kan gebeuren dat de maatschappij moeilijk doet over je buik of je zwangerschapsverklaring. Soms willen ze alsnog dat je een aparte vrijwaringsverklaring invult. Dat kost tijd.
  • Kon je tijdens het boeken van de vlucht geen stoel aan het gangpad of met extra beenruimte boeken? Dan is dit het moment om dat alsnog te proberen.

Check: Je kunt bij de veiligheidscontroles gerust door de metaaldetector lopen; dat is niet schadelijk voor je kindje. Ook de nieuwe Security Scanners die op Schiphol staan zijn veilig voor zwangere vrouwen. Die werken namelijk met een ‘millimeter wave’ techniek. En die is veilig voor de baby in je buik. Maar scanners die met röntgenstralen werken, kun je beter vermijden. Meestal staat er een bordje bij dat je er niet in hoeft als je zwanger bent. Twijfel je? Vraag het dan eerst na aan het veiligheidspersoneel voordat je erin stapt.

Tijdens de vlucht

  • Draag kleding die los zit en niet gaat knellen als je lang moet zitten.
  • Houd er rekening mee dat je voeten wat kunnen opzwellen; denk dus ook aan comfortabele schoenen.
  • Drink voldoende water; de lucht in het vliegtuig is vaak erg droog.
  • Vergeet ook niet om genoeg te eten.
  • Zit niet te lang in dezelfde houding. Strek je benen regelmatig en ga af en toe even staan. Loop ook rond als dat kan.
  • Is het een lange vlucht? Trek dan eventueel steunkousen aan om de doorbloeding van je benen te bevorderen. Dat vermindert de kans op spataderen en trombose.
  • Doe kleine oefeningen met je benen en voeten terwijl je zit. Draai bijvoorbeeld rondjes met je voeten.

Bronnen

Auteur: MP. Publicatiedatum: 2009-heden. © Copyright Applinet B.V. KvK 33304053.