Anababa | Expertise voor Ouders

© Copyright Applinet Bron: https://www.anababa.nl

Je kind nieuwe vaardigheden aanleren

Je kind moet heel veel leren. En niet alleen op school. Juist in het dagelijks leven zijn er veel vaardigheden die je kind zich eigen moet maken om zelfstandig te kunnen worden: aankleden, tanden poetsen en opruimen bijvoorbeeld. Hoe kun je je kind helpen om deze vaardigheden onder de knie te krijgen?

Geef zelf het goede voorbeeld

Het lijkt een open deur, maar het werkt wel: zelf het goede voorbeeld geven. Als jij je rommel achter je laat slingeren of je jas niet meteen na binnenkomst aan de kapstok hangt, dan zal je kind dat ook niet snel doen. Bewust en onbewust kopieert je kind jouw gedrag. Houd dus rekening met je eigen voorbeeldfunctie.

Dat geldt ook voor de manier waarop jij reageert op het gedrag van je kind. Schiet je snel uit je slof of ga je (te) hard praten als je kind niet luistert? Dan kun je erop rekenen dat je zo’n reactie ook terugkrijgt van je kind. En kijk ook eens bewust naar de manier waarop jij en je partner met elkaar omgaan. Wat voor voorbeeld geven jullie?

Beschrijf wat je doet

Een explicietere manier van ‘het goede voorbeeld geven’ is aan je kind laten zien hoe iets moet. Leg je kind uit wat je gaat doen en hoe je het doet. Laat je kind het daarna nadoen. Help hem als dat nodig is en moedig hem aan om het nog een keer zonder hulp te proberen. Geef je kind een complimentje als hij het goed doet.

Maak gebruik van spontane leermomenten

Als je kind spontaan naar je toe komt voor hulp, aandacht of het antwoord op een vraag, dan is hij op dat moment gemotiveerd om te leren. Grijp dat moment dan aan om je kind iets nieuws te leren. Geef het antwoord niet meteen prijs, maar laat hem zelf nadenken of ontdekken wat het antwoord zou kunnen zijn. Geef hints of stel vragen om hem op weg te helpen. Zo stimuleer je meteen zijn zelfstandigheid.

Tip: Hou het leuk voor je kind, dus dring niet te veel aan. Het leermoment moet spontaan blijven.

Vragen, vertellen, voordoen

Sommige vaardigheden zijn te ingewikkeld (zeker voor jonge kinderen) om in één keer te leren. Bijvoorbeeld tanden poetsen of veters strikken. In dat geval kun je de vaardigheid opdelen in kleinere stapjes. Dat doe je zo:

  • Vraag je kind wat de eerste stap is: ‘Wat doe je als eerste bij tanden poetsen?’
  • Vertel het hem als hij het niet weet: ‘Eerst pak je de tandenborstel en daar doe je wat tandpasta op. Kun je me dat laten zien?’
  • Doe het voor als je kind niet weet hoe het moet. En laat het hem daarna zelf doen terwijl je hem helpt. Hou bijvoorbeeld zijn handen vast als hij in de tube knijpt.
  • Prijs je kind als hij meewerkt. Geef hem ook een complimentje bij alles wat goed gaat.

Herhaal deze onderdelen voor elke stap van de vaardigheid: bijvoorbeeld poetsen, mond spoelen en tandenborstel en tandpaste opbergen. Iedere keer dat je kind de vaardigheid oefent, geef je hem minder hulp. Zo leert hij het vanzelf.

Werk met gedragskaarten

Heeft je kind moeite met het oefenen van een nieuwe vaardigheid, het aanleren van positief gedrag? Dan kun je een gedragskaart of beloningssysteem gebruiken om je kind extra te stimuleren. Door zijn positieve gedrag bij te houden op een kaart, kan je kind zien dat hij daadwerkelijk iets presteert. Bovendien doet hij het niet voor niets: hij werkt toe naar een beloning.

Bronnen

  • Laten leren door positieve ondersteuning is informatie van het opvoedingsondersteuningsprogramma Triple P.

Auteur: MP. © Copyright Applinet 2009-heden.