Praat en lees met je kind, om zijn
taalontwikkeling te
stimuleren.
Alle informatie over ouderschap op een rij
© Copyright Applinet Bron: https://www.anababa.nl
Drie keer per jaar krijgt je kind een rapport. Daarin staat hoe je kind het de afgelopen periode op school heeft gedaan.
Meestal krijgt je kind in groep 1 en 2 (de kleutergroepen) geen rapport. Pas vanaf groep 3 geven de meeste scholen een rapport.
In het rapport staat hoe je kind het op school doet. Hoe de school dat opschrijft, verschilt van school tot school.
Sommige scholen geven cijfers in hun rapporten. De vorderingen en prestaties van je kind worden dan uitgedrukt met behulp van een cijfer van 1 tot en met 10:
cijfer | betekenis |
---|---|
1 | zeer slecht |
2 | slecht |
3 | ruim onvoldoende |
4 | onvoldoende |
5 | twijfelachtig |
6 | voldoende |
7 | ruim voldoende |
8 | goed |
9 | zeer goed |
10 | uitstekend |
Andere scholen leggen liever met woorden uit hoe je kind het de afgelopen tijd op school heeft gedaan. Je kind krijgt dan een zogenaamd ‘woordrapport’.
De meeste scholen geven drie keer per jaar een rapport. Grofweg is dat:
Meestal worden er rapportavonden georganiseerd waarbij de leerkracht van je kind het rapport met jou bespreekt. Soms mag je kind daar ook bij zijn. Zo’n gesprek duurt ongeveer 10 minuten. In dat gesprek kun je ook de werkstukken en mappen van je kind inzien.
Meestal krijg je het rapport aan het eind van het tienminutengesprek mee naar huis. Zodat je er thuis ook nog eens rustig met je kind over kunt praten. Na een paar weken (of na de vakantie) moet het rapport weer terug naar school. Vaak moet het rapport dan zijn ondertekend door één van de ouders, of allebei.
Voor veel kinderen is een goed rapport een reden om te vragen om geld of cadeautjes. Beslis zelf van tevoren of je je kind wilt belonen, en zo ja hoe je dat doet. Een paar tips:
Vallen de resultaten van je kind tegen? Word dan niet boos op hem. Probeer erachter te komen wat de oorzaak kan zijn van zijn slechte rapport. Vraag in ieder geval een gesprek aan met de leerkracht van je kind. En praat ook uitgebreid met je kind. Hoe vindt hij het op school? Wat vindt hij leuk? Wat vindt hij moeilijk? Laat hem in ieder geval weten dat het geen ramp is en dat hij niet gefaald heeft. Juist nu heeft hij bevestiging van jou nodig.
Auteur: MP. © Copyright Applinet 2009-heden.